Airfix

Airfix 1:48 Junkers Stuka Ju87R-2/B-2 A07115

Hoewel meestal geassocieerd met de gevreesde ‘Bliksemoorlog'-aanvallen aan het begin van de Tweede Wereldoorlog, was de Ju87B Stuka ook een zeer effectieve maritieme aanvalsbommenwerper. De Stuka was in staat om precisie duikbombardementen uit te voeren op elk geallieerd vaartuig en eiste een zware tol van scheepvaart in het Kanaal, Noord-Afrika en in de Middellandse Zee. De Stuka zag ook dienst bij de luchtmachten van Italië, Roemenië, Bulgarije en Hongarije, en bleef tijdens de Tweede Wereldoorlog in Luftwaffe-dienst.

De aanvalsduik van de Stuka was zo ernstig, dat een behoorlijk aantal automatische functies in de manoeuvre moest worden opgenomen. Op een hoogte van ongeveer 15.000 ft. Zou de piloot zijn doelwit lokaliseren door een bommenviziervenster, dat zich in de vloer van de cockpit bevond. Zijn motor en propeller hadden automatische bedieningselementen om het vliegtuig te optimaliseren tijdens een duik, en een automatische trimmer zou het vliegtuig zwaar maken, terwijl de piloot de duik begon. Hij zou de duikhendel naar achteren verplaatsen, wat de ‘trap’ van de bedieningskolom zou beperken en snel een gedefinieerde reeks acties zou beginnen, die, indien correct gedaan, zijn munitie op zijn beoogde doel zou laten ontploffen. Hij stelde snel de trimvlakken in, verminderde de gashendel en sloot de motorkoelvloeistofkleppen. Het vliegtuig zou automatisch staart zwaar worden en overhellen in een 180 graden rol, waardoor het vliegtuig in een steile neus-naar-duik zou worden geplaatst - tegelijkertijd werden er automatisch duikpauzes ingezet om de snelheid van de duik te verminderen tot een constante 360 mph. Dit was het point of no return - de aanvalsreeks was begonnen.

Naarmate de druk op het lichaam van de piloot toenam, had hij nog veel werk te doen. De hoek van zijn duik kon worden gecontroleerd door naar een reeks rode lijnen aan de zijkant van zijn cockpitvenster te kijken en deze tegen de horizon te plaatsen - een aanvalshoek van 60, 75 of 80 graden. Hij keek dan vooruit door het vaste vizier om zijn aanval uit te lijnen, voordat hij zijn zware hoofdbom losliet - de optimale lossingshoogte werd aan de piloot aangegeven door een licht dat in zijn hoogtemeter flitste. De bom werd gedragen op een grote U-vormige wieg, die bij het loslaten naar beneden zou zwaaien, waardoor de bom veilig uit de buurt van de grote propeller en op het doelwit werd gegooid. Omdat al deze actie plaatsvond, zou de piloot zeker een paar geruststellende blikken hebben gehad op de rode pennen die uit de bovenkant van de vleugels staken, die hem vertelden dat het automatische duikherstelsysteem was ingeschakeld, mocht hij het slachtoffer worden naar een door g veroorzaakte black-out. Dit alles zou in slechts een paar enkele hectische seconden hebben plaatsgevonden!

Nadat de bommen het vliegtuig hadden verlaten, begon het automatisch aan zijn duikherstel. Dit was het punt waarop de maximale g-belasting op de bemanning zou worden gevoeld en krachten van meer dan zes keer de zwaartekracht regelmatig werden ervaren, wat op zijn minst tot een visuele beperking kon leiden. Eenmaal hersteld en de neus van het vliegtuig boven de horizon, werden de duikpauzes automatisch ingetrokken, de gashendel geopend en de propeller ingesteld om te klimmen - de piloot moest vervolgens snel handmatig de koelvloeistofkleppen openen om oververhitting van de motor te voorkomen en dan hervatten vliegen het vliegtuig. Dit was het punt dat de Stuka het meest kwetsbaar was en op laag niveau, met relatief lage snelheid en in vijandig gebied vloog. Zijn achterste kanonnier is misschien nog steeds verduisterd en inderdaad voelt de piloot misschien nog een beetje licht in het hoofd, maar elk luchtafweergeschut, geweer en vijandelijke jager in de buurt zou vanuit elke hoek pot-shots op hen maken.

schaal 1:48
vaardigheid 3
Aantal delen 158
Afmetingen (mm) L229 x B288
excl lijm en verf

Liever uw bestelling afhalen?

Kom langs in onze winkel in Oudega – Friesland. In de checkout kunt u kiezen voor afhalen en vervolgens ontvangt u bericht wanneer uw bestelling klaarligt. In onze winkel kunt u pinnen of contant afrekenen.

Geen webshop zonder winkel maar een echte shop, met echte mensen en echte service!

Hulp en/of advies nodig bij producten? Wij helpen u graag met het uitzoeken of gebruik van uw aangekochte producten.

Onze voordelen:

  • Advies en hulp om het product te kiezen wat bij u past

  • Hulp bij uitkiezen van accessoires en toebehoren

  • Hulp voor het gebruik van onze producten

  • Service en garantie




Op de hoogte blijven van Nils Ester Modelshop Online?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de nieuwste
producten, het laatste nieuws en de scherpste aanbiedingen