Tamiya

Tamiya 35087 Sturmgeschutz IV Sdkfz.163 1:35

  • Tamiya 35087 Sturmgeschutz IV Sdkfz.163 1:35
  • Tamiya 35087 Sturmgeschutz IV Sdkfz.163 1:35
Het Sturmgeschuetz (storm- of aanvalskanon) werd in de periode 1936-39 ontwikkeld om gepantserde ondersteuning te bieden aan de infanterie. Dit kwam grotendeels doordat de nieuwe tanks die werden geproduceerd bestemd waren voor de pantserdivisies. In een slagveldsituatie was er geen garantie dat tanks van een pantserdivisie beschikbaar zouden zijn om de infanterie te ondersteunen. Zo ontstond het idee van het aanvalskanonregiment dat organisch was voor een infanteriedivisie. Het nieuwe aanvalskanon dat werd ontwikkeld was gebaseerd op de Panzerkampfwagen III Designated Strumgeschuetze III, het aanvalskanon had een lage bovenbouw met zijn hoofdbewapening in het bovenbouwfront en kreeg beperkte travers. Pre-productie voertuigen werden in de strijd getest tijdens de invasie van Frankrijk in mei 1940, en vervolgens besteld voor grootschalige productie.

Het oorspronkelijke idee was dat een voertuig vuursteun kon geven aan de infanterie, maar al snel werd ontdekt dat een antitankcapaciteit nog belangrijker was. Latere modellen van de StuG III leidden begin 1942 tot de StuG 40, een StuG III met ofwel een 7,5 cm Sturmkanone 40 L/43 of (later) een Sturmkanone 40 L/48. In 1943 werd de productie van de Pzkpfw III stopgezet omdat deze aan het einde van zijn ontwikkeling als kanontank was. Vanwege de grote verliezen aan tanks aan het Russische front stelde generaal Guderian voor om StuG III-voertuigen uit te geven aan tankdivisies, omdat deze goedkoper, eenvoudiger en sneller te bouwen waren dan tanks. Dit zou een nog grotere toename van de StuG III-output hebben veroorzaakt, die al onvoldoende was om aan de vraag te voldoen. Zo werd in een conferentie met Hitler in november 1943 besloten om het chassis van de Panzerkampfwagen IV te gebruiken. Het doel was om deze nieuwe Strumgeschuetze IV in te zetten voor de pantserdivisies. Dit zou het onderhoud van de pantserdivisies aanzienlijk vereenvoudigen. Dit zou het onderhoud aanzienlijk vereenvoudigen, aangezien de pantserdivisies allemaal waren uitgerust met de Panzer IV-tank. Een prototype was al in een maand, met behulp van een bovenbouw van StuG III productie-output. Omdat het Panzer IV-chassis 46 cm langer en 8 cm lager was dan de StuG III, was het nodig om een ​​extra voorste dekplaat en zijstrips van de bovenbouw in te lassen om de gaten te vullen. Aan de linker voorzijde van de bovenbouw was een pantserkast (met twee periscopen en een luik) naar voren gebouwd om de rijpositie te dekken. Dit zou het onderhoud aanzienlijk vereenvoudigen, aangezien de pantserdivisies allemaal waren uitgerust met de Panzer IV-tank. Een prototype was al in een maand, met behulp van een bovenbouw van StuG III productie-output. Omdat het Panzer IV-chassis 46 cm langer en 8 cm lager was dan de StuG III, was het nodig om een ​​extra voorste dekplaat en zijstrips van de bovenbouw in te lassen om de gaten te vullen. Aan de linker voorzijde van de bovenbouw was een pantserkast (met twee periscopen en een luik) naar voren gebouwd om de rijpositie te dekken. Dit zou het onderhoud aanzienlijk vereenvoudigen, aangezien de pantserdivisies allemaal waren uitgerust met de Panzer IV-tank. Een prototype was al in een maand, met behulp van een bovenbouw van StuG III productie-output. Omdat het Panzer IV-chassis 46 cm langer en 8 cm lager was dan de StuG III, was het nodig om een ​​extra voorste dekplaat en zijstrips van de bovenbouw in te lassen om de gaten te vullen. Aan de linker voorzijde van de bovenbouw was een pantserkast (met twee periscopen en een luik) naar voren gebouwd om de rijpositie te dekken.


De productie begon in december 1943, Krupp-Gruson van Magdeburg de bouwers. De totale productie bedroeg ongeveer 1000 voertuigen. StuG Ivs rustte de derde bataljons van enkele tankregimenten uit in plaats van tanks. Vroege modellen waren op het Pzkpfw IV Ausf H-chassis, maar de meeste waren op het Ausf J-chassis. Zimmerit antimagnetische coating was gebruikelijk, en sommige hadden ijzerbeton toegevoegd aan de bovenbouw voor extra bescherming. Bemanning: 4, gevechtsgewicht 23 ton, topsnelheid 24 mph (weg), 15 mph (cross country), munitie: 63 rds (AP 39, AP 40, HE), bepantsering: 85 mm (max) 10 mm (min). Andere details als PzIV.
excl lijm en verf

Tamiya 35087 Sturmgeschutz IV Sdkfz.163 1:35



Op de hoogte blijven van Nils Ester Modelshop Online?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de nieuwste
producten, het laatste nieuws en de scherpste aanbiedingen