Heller

Heller 80625 Avenir 1:200

Vanaf de jaren 60 kwamen autoveerboten op grote schaal in de Middellandse Zee.
Begin 1965 bestelde de in Marseille gevestigde Compagnie de Navigation Mixte een autoveerboot bij Forges
et Chantiers de la Méditerranée in La Seyne-sur-Mer. De Avenir was hun eerste autoveerboot en het laatste
schip dat door het bedrijf werd besteld.
De Avenir, die op 4 november 1965 in gebruik werd genomen, werd op 21 juni 1966 te water gelaten en
op 25 maart 1967 aan de "Mixte" afgeleverd (IMO-International Maritime Organization-6614815).
Een fragment uit de officiële lancering in 1967: "De Avenir is vandaag ontworpen voor het toerisme van morgen en is
een echte luxe ferry met het hoogste comfort. Maar ze is ook een autoveer: de moderne reiziger,
die zonder zijn auto niet meer te vinden is, rijdt er recht in".
Het schip was volledig geklimatiseerd en bood plaats aan 918 passagiers (376 in passagiersklasse,
364 in stoelen en 178 in slaapzalen). Het had ruimte voor 130 voertuigen om het schip te betreden via een 2,60 m
hoge achterklep of door zes zijdeuren (110 voertuigen in de "garage" en 20 voertuigen in het ruim). Passagiers in de
cabineklasse hadden toegang tot een eetzaal met 200 zitplaatsen kamer, twee lounges waarvan één met dansvloer, een Lido
Bar met zwembad, een winkel en een tv-scherm.Passagiers in Economy Class profiteerden van een bar
en een brasserie met een tv-scherm.
De inaugurele reis van Avenir naar de Balearen en Tunis vond plaats van 14 tot 17 april. Op 18 april
maakte ze haar eerste commerciële reis van Marseille naar Tunis. Op 1 juli 1969 werd de Avenir overgedragen
aan de Compagnie Générale TransMéditerranéenne (CGTM) als onderdeel van de fusie van de Compagnie
de Navigation Mixte en de mediterrane diensten van de Compagnie Générale Transatlantique. De
Avenir, die opereerde tussen Frankrijk, Algerije en Tunesië, arriveerde in
oktober 1975 voor de laatste keer in Marseille, waar ze buiten dienst werd gesteld en te koop werd aangeboden. Het schip werd in januari 1976 verkocht
aan het Italiaanse bedrijf Trans Tirreno Express, dat het onder de naam ESPRESSO CORINTO
tussen Italië en Griekenland exploiteerde. De thuishaven was in die tijd Cagliari.
Het schip werd in 1981 buiten dienst gesteld vanwege de financiële moeilijkheden van TTE en lag bijna
drie jaar leeg voordat het in 1984 werd gekocht door het Panamese bedrijf Marinvest Founds. Het werd omgedoopt
tot SHAHRAZAD en diende om moslimpelgrims naar de Rode Zee te vervoeren. Op 21
september 1985 eindigde haar carrière toen ze in de buurt van Jeddah zonk nadat ze door brand was verwoest.

3 varianten decals inbegrepen:
FRANKRIJK: Avenir, 1965
ITALIA: Espresso Corinto, 1976
PANAMA: Shahrazad, 1984

Excl lijm en verf
Lengte 650mm
Breedte 91mm
622 onderdelen


Heller 80625 Avenir  1:200



Op de hoogte blijven van Nils Ester Modelshop Online?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de nieuwste
producten, het laatste nieuws en de scherpste aanbiedingen