Airfix

Airfix 1:48 De Havilland Vampire F.3 A06107

Airfix 1:48 De Havilland Vampire F.3        A06107

Toen de magnifieke de Havilland Mosquito tegen het einde van 1941 nog maar net in dienst kwam bij de Royal Air Force, werd de ontwerpers van het bedrijf vervolgens gevraagd hun aandacht te richten op de ontwikkeling van een nieuwe straalmotor, een motor die in staat was een nieuwe generatie hogesnelheidsjagers aan te drijven. vliegtuigen. Toevertrouwd aan de briljante geest van motorontwerper Frank Halford, was hij vastbesloten dat zijn motor minder gecompliceerd en eenvoudiger zou zijn dan die van zijn rivaal, Frank Whittle, en hij was klaar om zijn motor tegen april 1942 te testen. beloven en het beoogde niveau van stuwkracht produceren, was het enige wat je nu moest doen om te zien hoe het in de lucht presteerde.

In een tijd waarin de straalmotortechnologie nog in de kinderschoenen stond en deze vroege motoren zowel een beetje gebrek aan vermogen hadden als traag reageerden op de stroominvoercommando's, was de beslissing van de Havilland om hun eerste straalvliegtuig te produceren als een eenmotorig ontwerp een moedige beslissing en stelden veel vertrouwen in de prestaties van hun nieuwe straalmotor. Het kleine nieuwe vliegtuig werd aanvankelijk de Havilland DH.100 'Spider Crab' genoemd, met deze codenaam die werd gebruikt om het geheime karakter van de ontwikkeling van het vliegtuig te maskeren. Gebouwd rond de nieuwe de Havilland Goblin 1 turbojet, had het vliegtuig een relatief korte, eivormige centrale rompgondel en gebruikte een unieke twin-boom staartconfiguratie voor stabiliteit van de controle, waardoor de stuwkracht van de motor rechtstreeks uit de centrale kon ontsnappen. romp.

Helaas voor het de Havilland-team dat aan de nieuwe jet werkte, bleek hun Mosquito zo'n oorlogswinnaar te zijn dat dit experimentele project van minder belang werd geacht dan het produceren van muggen, waarschijnlijk terecht voor de Britse oorlogsinspanning. Om zout in deze luchtvaartwond te wrijven, zou de eerste vlucht van het vliegtuig om een ​​ongelooflijke reden verder worden vertraagd - de enige bruikbare straalmotor moest naar Amerika worden gestuurd om te helpen bij de voortgang van hun eigen straalaangedreven project. De prioriteit van de productie van muggen en een reeks onvoorziene vertragingen dicteerden uiteindelijk dat de ontwikkeling van de Gloster Meteor die van zijn de Havilland-concurrent overtrof, waarbij de Meteor de eer kreeg om het eerste straalvliegtuig van Groot-Brittannië te zijn dat in dienst kwam en de enige geallieerde jet van de Tweede Wereldoorlog.

De Havilland DH.100 'Spider Crab' LZ548/G maakte zijn eerste vlucht op 20 september 1943 en vertrok van het vliegveld Hatfield van het bedrijf in de handen van hoofdtestpiloot Geoffrey de Havilland Jr. Interessant is dat de 'G' die wordt gebruikt bij de identificatie code benadrukt het geheime karakter van het project en vereist dat het vliegtuig te allen tijde op de grond moet worden bewaakt. Deze eerste vlucht duurde iets meer dan 30 minuten, gedurende welke tijd het vliegtuig de 400 mph overschreed en veelbelovend was, maar het zou april 1945 duren voordat een productievliegtuig de lucht in zou gaan, tegen die tijd was de nieuwe straaljager de Vampire gedoopt . Ondanks zijn langdurige ontwikkeling, heeft Groot-Brittannië

De Vampire F.Mk.I ging in maart 1946 in dienst bij de Royal Air Force en werd slechts twee jaar later gevolgd door de herziene en meer capabele F.3. De Vampire F.3 was in feite een versie met een groter bereik dan zijn voorganger, met een grotere interne brandstofcapaciteit en de mogelijkheid om twee externe brandstoftanks te vervoeren. Deze nieuwste variant verschilde ook visueel, doordat hij grotere en meer afgeronde verticale stabilisatoren, een verlaagde horizontale stabilisator en kenmerkende 'eikel' stroomlijnkappen aan de basis van elke verticale stabilisator bevatte. Hoewel dit nog een relatief nieuwe technologie was, ontwierp de Havilland het vliegtuig zo slim dat het eenvoudig te onderhouden en te bedienen was, waardoor het vliegtuig een benijdenswaardige reputatie van betrouwbaarheid kreeg bij zowel lucht- als grondpersoneel en meer piloten in staat waren veilig de overstap te maken naar jet-aangedreven vlucht. 

Met een aantal belangrijke primeurs op zijn naam, was de Vampire het eerste RAF-vliegtuig dat meer dan 500 mph overschreed, met het extra bereik van de F.3 waardoor dit de eerste straaljager was die de Atlantische Oceaan overstak. De Vampire F.3's van No.32 Squadron waren ook de eerste RAF-straaljagers die buiten Noordwest-Europa werden ingezet en de eersten die in de hogere temperaturen van de Middellandse Zee opereerden. Zonder twijfel moet de de Havilland Vampire worden beschouwd als een van de belangrijkste vroege straaljagers ter wereld.

Artikellengte - zonder verpakking (cm)
19.52
Artikelhoogte - zonder verpakking (cm)
5.6
Artikelbreedte - zonder verpakking (cm)
25
Hoeveel stuks zitten er in de door de klant geopende doos?
123
Artikelschaal
schaal 1:48
Aantal Schema-opties
3
Vaardigheidsniveau
3
Spanwijdte (mm)
250

excl ijm en verf



Op de hoogte blijven van Nils Ester Modelshop Online?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de nieuwste
producten, het laatste nieuws en de scherpste aanbiedingen