Airfix A09191 Avro Anson Mk.I 1:48
-
€53,99
1-4 werkdagen
Deskundig advies & service
Bel 0512 37 09 15
De modelbouwwinkel van Noord Nederland
Airfix A09191 Avro Anson Mk.I 1:48
De Anson, het zwaarst geproduceerde Avro-vliegtuig, was een van de belangrijkste vliegtuigen van Groot-Brittannië tijdens de oorlogsjaren en werd gebruikt om duizenden vliegtuigbemanningen te trainen voordat ze zich bij de operationele frontsquadrons voegden. De Anson was het eerste RAF-vliegtuig met een intrekbaar landingsgestel.
Hoewel de Avro Anson niet algemeen wordt beschouwd als een van de meest modieuze Britse vliegtuigen tijdens de Tweede Wereldoorlog, was hij toch een van de belangrijkste vliegtuigen, niet alleen tijdens het interbellum, maar ook tijdens de Tweede Wereldoorlog zelf, en verdient hij een eervolle vermelding. meer erkenning dan het gewoonlijk krijgt. De Avro 652, een vliegtuig dat zijn ontwikkeling in 1933 begon als een modern chartervliegtuig met hoge snelheid en lange afstand, was nog in ontwikkeling toen het Britse Air Ministry een vereiste uitvaardigde voor een tweemotorig, algemeen verkennings- en multifunctioneel vliegtuig dat in staat was van het vervullen van verschillende rollen voor zowel de Royal Air Force als de Royal Navy.
Het Avro-team was van mening dat hun nieuwe vliegtuig perfect zou zijn voor de rol en nam het later op in een officieel evaluatieprogramma met de concurrent de Havilland DH89M, de militaire versie van hun tweedekker Dragon Rapide. Het Avro-ontwerp bleek een groter bereik en uithoudingsvermogen te hebben en hoewel niet zonder een paar gebieden die enkele ontwerpaanpassingen nodig zouden hebben, werd een eerste bestelling geplaatst voor 174 gemilitariseerde vliegtuigen. De Avro 652 zou de naam Anson krijgen, naar een achttiende-eeuwse Britse admiraal van de vloot, een ontwikkeling die niet iedereen bij het Air Ministry in de smaak viel, maar aangezien het vliegtuig bedoeld was om maritieme patrouilles uit te voeren, leek de naam nogal toepasselijk.
Om het belang van de Avro Anson als een Brits vliegtuigtype te onderstrepen, werd het, toen het in maart 1936 in dienst kwam bij No.48 Squadron op RAF Manston, het eerste eendekkertype dat de status van squadron-dienst behaalde, maar het was ook het eerste RAF-vliegtuig met een functie een intrekbaar onderstel. Op dat moment begon de geavanceerde Anson al snel de aandacht te trekken van verschillende andere landen en om van deze interesse te profiteren, werden sommige vliegtuigen omgeleid van bestaande RAF-orders om aan deze vereisten te voldoen, waarbij volledige productie Avro dwong nieuwe productiefaciliteiten te openen in de Noordwesten van Engeland. De RAF Anson Mk.I was uitgerust met een vast naar voren vurend .303 machinegeweer dat werd bediend door de piloot en een enkel Lewis-kanon gemonteerd in de handmatig bedienbare rugkoepel. Het kon ook worden uitgerust met een bescheiden bomlading,
Tijdens de evacuaties van Duinkerken, die Ansons gebruikte om de operatie te dekken, werd hij aangevallen door Messerschmitt Bf 109-jagers, die grote moeite hadden om het langzaam vliegende Britse vliegtuig aan te vallen. Ze schoten constant voorbij de Ansons en kwamen in het vizier van het naar voren vurende kanon van het vliegtuig en verbazingwekkend genoeg werden twee van de Luftwaffe-jagers neergeschoten en een derde zwaar beschadigd, waarbij alle Ansons ongedeerd uit het gevecht ontsnapten. Ondanks het feit dat de RAF de Tweede Wereldoorlog inging met 26 squadrons uitgerust met Avro Ansons, waren ze als gevechtsmachine in feite achterhaald en vooral voor degenen die waren toegewezen aan Bomber Command, werden ze snel teruggetrokken voor secundaire trainingsrollen, een taak waarvoor de 'Trouwe Annie' was bijzonder geschikt. Als onderdeel van het Empire Air Training Scheme,
Met uiteindelijk iets minder dan 11.000 Ansons geproduceerd, werd het laatste RAF-exemplaar pas in 1968 uit dienst genomen als stationcommunicatievliegtuig.
Artikellengte - zonder verpakking (cm)
26.9
Artikelhoogte - zonder verpakking (cm)
8.31
Artikelbreedte - zonder verpakking (cm)
35.9
Hoeveel stuks zitten er in de door de klant geopende doos?
175
Item schaal
1:48
Aantal schema-opties
3
Vaardigheidsniveau
3
Spanwijdte (mm)
359
excl lijm en verf