Airfix

Airfix A11007 Fairey Gannet AS.1 / AS.4 1:48

Airfix A11007 Fairey Gannet AS.1 / AS.4  1:48

Een vliegtuig dat zeker moet worden beschouwd als een van de meest onderscheidende typen die ooit Fleet Air Arm-service hebben gezien, de Fairey Gannet was even capabel als uniek en was belangrijk als het enige naoorlogse militaire contract dat werd gewonnen door de beroemde Fairey Luchtvaartmaatschappij. De Gannet is misschien wel het meest onconventionele, door Fairey ontworpen vliegtuig dat in volledige productie is gegaan. Het werd ontwikkeld als reactie op een eis van de Royal Navy uit 1945 voor een geavanceerde, op een vliegdekschip gebaseerde, door turboprop aangedreven anti-onderzeeër-jager-killer, een die robuust genoeg was om de ontberingen te weerstaan. van operaties op zee. 

De Gannet was bedoeld om de recente uitbreiding van de Sovjet-onderzeeërvloot aan het begin van het tijdperk van de Koude Oorlog tegen te gaan en was uitgerust met allerlei moderne elektronische detectieapparatuur. Als er een vijandelijke onderzeeër werd gedetecteerd, kon deze worden gemarkeerd en gevolgd. nodig aangevallen met behulp van bommen, dieptebommen, raketten en vanuit de lucht gelanceerde akoestische torpedo's.

Een kenmerk van de Gannet dat hem een ​​uniek uiterlijk gaf, was de adoptie van zijn krachtbron, de innovatieve Armstrong Siddeley Double Mamba. Bij deze opstelling waren twee gasturbinemotoren naast elkaar in de neus van de jan-van-gent gemonteerd, die een gemeenschappelijke versnellingsbak deelden, maar beide onafhankelijk werkten, waarbij elke motor zijn eigen coaxiaal gemonteerde, tegengesteld roterende propeller aandreef. Bovendien konden de motoren draaien op kerosine en zelfs diesel, wat veiliger in gebruik en minder verfijnd was dan traditionele vliegtuigbrandstoffen. 

Deze regeling voorzag de bemanningen van Gannet van meer dan genoeg vermogen voor vliegdekschepen, met de geruststelling van twee motoren bij het aan boord gaan van lange oceaanpatrouilles. Eenmaal in de vlucht kon de piloot een van de motoren uitschakelen om brandstof te besparen en hoewel dit de maximale snelheid van de Gannet zou verminderen, zou het zijn mogelijkheden om rond te hangen vergroten. Normaal gesproken wisselde een piloot tijdens een lange patrouille het motorgebruik af, waarbij hij elke motor ongeveer een uur liet draaien voordat hij overschakelde naar de andere motor - de aan bakboord gemonteerde motor dreef de voorste propeller aan.

Een ander uniek kenmerk van het ontwerp van de Gannet was het in tweeën vouwbare vleugelsysteem, iets dat was ontworpen om dit grote vliegtuig veilig te laten opereren en te kunnen opslaan aan boord van een van de relatief kleine vliegdekschepen van de Royal Navy. Wanneer een piloot de vleugel uitklapte, bereidde dit ingenieuze systeem niet alleen de vleugels voor op de vlucht, maar verbond ook automatisch alle vluchtcontrolesystemen, hydraulische aansluitingen en brandstofleidingen met het hoofdsysteem, zonder tussenkomst van het grondpersoneel. 

Tijdens het gebruik zijn er berichten dat het ontwerp van de Gannet zo robuust was dat wanneer een vliegtuig de buitenste delen van beide vleugels verloor na het uitvoeren van een bijzonder gewelddadige manoeuvre, het vliegtuig er nog steeds in slaagde veilig terug te keren naar zijn thuisvliegdekschip, iets wat alleen maar mogelijk is. hebben het vliegtuig nog meer geliefd gemaakt bij de bemanningen.

De Fairey Gannet zou een extreem robuust en zeer effectief anti-onderzeebootvliegtuig blijken te zijn, een vliegtuig dat een indrukwekkend scala aan aanvalsgeschut kon vervoeren en dat in staat was onderzeeërs aan te vallen, hetzij aan de oppervlakte, hetzij wanneer ze onder water waren en probeerden hun aandacht te ontwijken. . Zeer geliefd bij zowel lucht- als grondpersoneel, er zouden uiteindelijk 348 Jan-van-genten worden geproduceerd en naast het dienen bij de Britse Fleet Air Arm, zou het vliegtuig ook dienst doen bij de marines van Australië, Duitsland en Indonesië.

Artikellengte - zonder verpakking (cm)
29
Artikelhoogte - zonder verpakking (cm)
8.73
Artikelbreedte - zonder verpakking (cm)
34.4
Hoeveel stuks zitten er in de door de klant geopende doos?
334
Artikelschaal
1:48
Aantal schemaopties
3
Vaardigheidsniveau
4
Spanwijdte (mm)
344
excl lijm en verf



Op de hoogte blijven van Nils Ester Modelshop Online?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de nieuwste
producten, het laatste nieuws en de scherpste aanbiedingen