Airfix 1:72 Bristol Beaufort Mk.1 A04021
-
€27,99
1-4 werkdagen
Deskundig advies & service
Bel 0512 37 09 15
De modelbouwwinkel van Noord Nederland
De tweede in een succesvol trio van tweemotorige vliegtuigen ontworpen door de Bristol Airplane Company in de jaren 1930, de Beaufort is significant als de enige eendekker geproduceerd voor de Royal Air Force die vanaf het begin is ontworpen als een torpedobommenwerper en verkenningsplatform. Ontwikkeld op basis van de Blenheim lichte bommenwerper, werd de Beaufort van de tekentafel besteld door het Air Ministry, een beweging die een groot vertrouwen in de Bristol Company toonde, terwijl tegelijkertijd de dringende behoefte van de RAF aan een effectieve torpedobommenwerper werd geïllustreerd. Hoewel aanvankelijk bedoeld als een evolutionaire aanpassing van de bestaande Blenheim-bommenwerper, werd al snel duidelijk dat het nieuwe vliegtuig er aanzienlijk anders zou uitzien dan zijn voorganger, met een veel diepere voorkant van de romp met een bemanning van vier personen en de mogelijkheid om een torpedo in een semi-verzonken configuratie te dragen. Deze aanpassingen resulteerden in een bruto gewichtstoename van ongeveer 25% ten opzichte van dat van de Blenheim en zouden de installatie van krachtigere motoren vereisen, als het nieuwe vliegtuig inderdaad geen significante prestatieverlaging zou ondergaan, de nieuwe motoren voor het vliegtuig, gecombineerd met de bestaande productieverplichtingen voor de Blenheim zouden langdurige vertragingen veroorzaken tijdens de ontwikkeling van Beauforts. Met het eerste contract dat in augustus 1936 werd geplaatst, zou het, ondanks de dringende behoefte aan het nieuwe vliegtuig, meer dan twee jaar duren voordat het prototype Beaufort de lucht in ging. In dienst van de Royal Air Force bij No.22 Squadron Coastal Command in januari 1940, de Beaufort bleek een robuust en zeer wendbaar vliegtuig te zijn, al bleven de motoren een probleem vormen. Aanvankelijk gebruikt met het leggen van mijnen in vijandelijke wateren, zou Beauforts later aanvallen uitvoeren op de Duitse slagschepen Scharnhorst en Gneisenau en de zware kruiser Prinz Eugen, maar in het Europese theater zou het vliegtuig voornamelijk als middelzware bommenwerper opereren. In de Middellandse Zee zouden Beauforts die opereren vanuit Egypte en Malta een vreselijke tol eisen van de Axis-scheepvaart en tijdens een gezamenlijke aanval vanaf het midden van 1942 een belangrijke bijdrage leveren door het Rommels Afrika Korps de vitale voorraden te ontzeggen die ze nodig hadden om de woestijnoorlog voort te zetten. . Vanwege het gewicht van het vliegtuig, een steile duikbenadering was niet geschikt voor de Beaufort en een torpedo-aanvalsloop moest beginnen op een relatief lage, vlakke stand en behoorlijk ver van het doel af, als de torpedo-release succesvol zou zijn en niet ondoelmatig het water zou raken bij een steile hoek. Dit maakte het vliegtuig kwetsbaar voor nauwkeurig verdedigingsvuur, maar Beaufort-piloten waren dapper en agressief in hun vliegen, waarbij ze de uitstekende manoeuvreerbaarheid van het vliegtuig gebruikten om het werk van de vijandelijke kanonniers veel moeilijker te maken. Verder weg zou Beauforts van de Royal Australian Air Force ook buitengewoon effectief blijken te zijn in de zuidwestelijke Stille Oceaan, een zware tol eisen van de Japanse scheepvaart en daarbij een indrukwekkend operationeel record neerzetten. Ook werkzaam bij bombardementen, verkenningen, konvooibescherming en bevoorrading van troepen, de 700 Beauforts die in Australië werden geproduceerd, werden beschouwd als een van de meest betrouwbare geallieerde vliegtuigen om in deze vaak veeleisende omgevingen te opereren en waren geliefd bij zowel het lucht- als het grondpersoneel. De Beaufort, die uiteindelijk 19 RAAF Squadrons uitrustte, werd beschreven als misschien wel het belangrijkste geallieerde vliegtuig in het verslaan van Japanse troepen in de South West Pacific-regio, wat een eerbetoon is voor een vliegtuig waarvan de bijdrage grotendeels over het hoofd is gezien in de jaren sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog.
Technische specificaties
lengte (cm)
18.6
hoogte (cm)
6,08
breedte (cm)
24.4
Aantal onderdelen:
159
Item schaal
Schaal 1:72
Spanwijdte (mm)
244
excl lijm en verf