Tamiya

Tamiya 1:35 Cromwell Mk.IV British Cruiser Tank 35221

Tamiya 1:35 Cromwell Mk.IV British Cruiser Tank   35221

Voorafgaand aan het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog leunde Groot-Brittannië zwaar op een militaire alliantie met Frankrijk. Men was van mening dat het grote Franse leger elke Duitse expansie in West-Europa zou kunnen tegenhouden als bestaande verdragen zouden worden geschonden. Als gevolg hiervan was het Britse leger verwaarloosd, zodat het Royal Armoured Corps toen de oorlog uitbrak slechts een handvol moderne tanks in dienst had. Veel van deze werden met de BEF naar Frankrijk gestuurd, slechts enkele dagen voordat Frankrijk werd verslagen, ze werden allemaal verlaten toen hun cres naar Groot-Brittannië werden geëvacueerd. Het resultaat was dat nieuwe tanks met spoed in productie werden genomen zonder de juiste tests en onbetrouwbaar zouden blijken in de strijd. Omdat er geen nieuwe tankmotoren waren ontwikkeld, werden de meeste van deze tanks aangedreven door de Nuffield Liberty, een Amerikaanse motor die in WOI werd ontworpen om een ​​vermogen van 200 pk te leveren. Nuffield verhoogde het vermogen tot 350 - 410 pk en dit werd gebruikt om de A13, A15 Crusader en A24 Cavalier aan te drijven. De motor bleek voldoende in de A13 en Crusader vanwege hun bescheiden gewicht, maar in de Cavalier was het een ramp en de tank was ongeschikt voor gevechten. In 1941 produceerde Rolls Royce een gedegradeerde versie van hun Merline-vliegtuigmotor, die werd gebruikt in de Spitfire-, Hurricane- en Lancaster-vliegtuigen, voor tankgebruik. Deze motor, genaamd de Meteor, ontwikkelde 600 pk, meer dan genoeg voor de huidige behoeften. De opvolger van de Cavalier, de A27 Cromwell, was ontworpen om deze nieuwe motor te gebruiken en een pilootmodel was begin 1942 gereed. Helaas was Rolls Royce volledig toegewijd aan de productie van de Merlin en kon de Meteor dus niet in welke hoeveelheid dan ook produceren. De productie van de Meteor werd overgedragen aan de Rover Car Company, die was gereedschap om de Merlin te produceren. Het opzetten van deze nieuwe motorproductielijn zou bijna een jaar duren. Terwijl de faciliteiten voor de productie van de Meteor-motor werden opgezet, werd besloten om de productie van de A27 voort te zetten als tijdelijke maatregel met de Liberty-motor. Deze versie werd aangeduid als de A27L Centaure en de Meteor-aangedreven tank de A27M Cromwell. Leyland Motors kreeg de opdracht om 4.256 Centaures te bouwen, terwijl andere bedrijven nog eens 2.000 voertuigen produceerden. Hoewel niet al deze contracten vervolgens werden vervuld, en het niet precies bekend is hoeveel A27's er zijn geproduceerd. De Centaur Mk.I kwam in de herfst van 1942 in productie en was bewapend met het 6 Pdr.-kanon. de Mk.III met 75mm kanon en Mk.IV waarop een 95mm houwitser gemonteerd was Begin 1943 werden de meeste Centaur Mk.I omgebouwd naar de Mk. III door de bewapening te veranderen. De a27M Cromwell Mk.I ging in productie in januari 1943, maar er werden er maar een paar geproduceerd voordat de productie overging op de Cromwell Mk.V met 75 mm QF Mk.V-kanon. Halverwege 1943 werden er genoeg motoren geproduceerd om een ​​aantal van de oudere Centaurs om te bouwen naar Cromwell. Deze tanks met daarop het 75 mm kanon werden de Cromwell Mk.IV genoemd, en dit werd numeriek het belangrijkste kenmerk. De meeste, zo niet alle, Centaur-tanks werden gebouwd met een intern rupsbandspanningssysteem dat toegankelijk was via twee kleine koepeldeksels op de voorplaat net binnenboord van de hijsringbeugels. Koepels waren niet aanwezig op de tanks die vanaf het begin gebouwd waren als Cromwells, deze tanks hadden een extern rupsbandspanningssysteem dat werd afgesteld door een grote "hockeystick" stalen staaf, opgeborgen aan de zijkant van het motordek. Bij de conversie naar Cromwell zijn er aanwijzingen dat sommige tanks waren uitgerust met het externe spansysteem. In dit geval werden de koepels op hun plaats gelast of werden kleine pantserpatches over het gat gelast en zou de "hockeystick" -afstelbalk worden aangebracht. Cromwell Mk.IV en Mk.V gevechtstanks, en Mk.VI close support tanks (95 mm), werden in oktober 1943 aan de troepen uitgegeven toen ze beschikbaar kwamen. De eerste werden uitgegeven aan de Armored Reconnaissance Regiments, waarvan er één zou worden toegevoegd aan de Guards, 7th en 11th Armoured Divisions en 1st Polish Armoured Division (Poolse troepen waren uitgerust door de Britten en maakten deel uit van de Britse 21e Legergroep) . Andere Cromwells werden uitgegeven als Command Tanks (Division HQ) en Royal Artillery, Armored Obdservation Post (AOP) tanks. De belangrijkste ontvanger was echter de 22e Pantserbrigade van de 7e Pantserdivisie, die alle drie de gepantserde regimenten had uitgerust met de Cromwell. Dit was de laatste Britse pantserdivisie die opnieuw werd uitgerust ter voorbereiding op de D-Day-invasie in Normandië. Guards, 11th en 1st (Poolse) Pantserdivisies waren al uitgerust met de Sherman. De A27L/M werd gebouwd met vijf verschillende romptypes, bekend als "A", "B", "C", "D" en "F" ("E" was een interne transmissiemodificatie). Deze typen hadden betrekking op de rompbemanningsluiken en de indeling van de deur van het motordek. Rompen van het vroege type werden gebruikt op pre-productietanks, maar het eerste type dat in massa werd geproduceerd, was het type "C" dat werd geïntroduceerd op de A27L Centaur. De d" type met herziene toegangsdeuren voor de motor werd in 1943 geïntroduceerd, net als de "F", die het luik van de bovenzijde van de romp elimineerde en het verving door een luik dat aan de zijkant openging, vergelijkbaar met dat van de schutter van de romp. De Cromwell was een snelle en betrouwbare tank die snelheden van meer dan 65 km/u kon halen op een goede ondergrond. Het werd gunstig vergeleken met tanks van vergelijkbaar gewicht, zoals de Sherman en Panzer IV. De meeste waren bewapend met de 75 mm QF Mk.V/VA, die was gebaseerd op de 6 Pdr. maar in kamers om Amerikaanse munitie af te vuren. Dit was een zeer goed kanon voor dueldoeleinden, goed in staat om vijandelijke antitankkanonnen op grote afstand te vernietigen of door de frontale bepantsering van een Panzer IV op normale slagbereiken te dringen. Het was echter bijna nutteloos tegen Duitse zware tanks. Armor was maximaal 76 mm bij vroege merken, maar in 1944 kregen sommige tanks platen van 25 mm die aan de frontale bepantsering waren gelast, waardoor de dikte toenam tot maximaal 101 mm. Tanks met 75 mm kanon werden de Mk.VII, en die met 95 mm houwitser de Mk.VIII. De Cromwell, samen met een paar speciale Centaur-tanks, kwamen voor het eerst in actie tijdens de campagne in Normandië. Hier was het in een nadeel omdat het zijn superieure snelheid en behendigheid niet kon gebruiken, maar dit veranderde nadat de gevechten naar het open land waren verplaatst. Cromwell-tanks boekten spectaculaire vooruitgang in hun achtervolging van de Duitsers in Noord-Frankrijk, België en Nederland. De Cromwell deed opnieuw dienst in Korea en werd eind jaren vijftig uiteindelijk met pensioen gegaan. Het is interessant om op te merken dat de Leopard, de eerste naoorlogse tank van Duitsland, qua concept veel dichter bij de Cromwell stond dan bij de Tiger! Tanks met 75 mm kanon werden de Mk.VII, en die met 95 mm houwitser de Mk.VIII. De Cromwell, samen met een paar speciale Centaur-tanks, kwamen voor het eerst in actie tijdens de campagne in Normandië. Hier was het een nadeel omdat het zijn superieure snelheid en behendigheid niet kon gebruiken, maar dit veranderde nadat de gevechten zich naar het open land verplaatsten. Cromwell-tanks boekten spectaculaire vorderingen in hun achtervolging van de Duitsers in Noord-Frankrijk, België en Nederland. De Cromwell deed opnieuw dienst in Korea en werd eind jaren vijftig uiteindelijk met pensioen gegaan. Het is interessant om op te merken dat de Leopard, de eerste naoorlogse tank van Duitsland, qua concept veel dichter bij de Cromwell stond dan bij de Tiger! Tanks met 75 mm kanon werden de Mk.VII, en die met 95 mm houwitser de Mk.VIII. De Cromwell, samen met een paar speciale Centaur-tanks, kwamen voor het eerst in actie tijdens de campagne in Normandië. Hier was het in een nadeel omdat het zijn superieure snelheid en behendigheid niet kon gebruiken, maar dit veranderde nadat de gevechten naar het open land waren verplaatst. Cromwell-tanks boekten spectaculaire vooruitgang in hun achtervolging van de Duitsers in Noord-Frankrijk, België en Nederland. De Cromwell deed opnieuw dienst in Korea en werd eind jaren vijftig uiteindelijk met pensioen gegaan. Het is interessant om op te merken dat de Leopard, de eerste naoorlogse tank van Duitsland, qua concept veel dichter bij de Cromwell stond dan bij de Tiger! zag voor het eerst actie tijdens de campagne in Normandië. Hier was het in een nadeel omdat het zijn superieure snelheid en behendigheid niet kon gebruiken, maar dit veranderde nadat de gevechten naar het open land waren verplaatst. Cromwell-tanks boekten spectaculaire vooruitgang in hun achtervolging van de Duitsers in Noord-Frankrijk, België en Nederland. De Cromwell deed opnieuw dienst in Korea en werd eind jaren vijftig uiteindelijk met pensioen gegaan. Het is interessant om op te merken dat de Leopard, de eerste naoorlogse tank van Duitsland, qua concept veel dichter bij de Cromwell stond dan bij de Tiger! zag voor het eerst actie tijdens de campagne in Normandië. Hier was het in een nadeel omdat het zijn superieure snelheid en behendigheid niet kon gebruiken, maar dit veranderde nadat de gevechten naar het open land waren verplaatst. Cromwell-tanks boekten spectaculaire vooruitgang in hun achtervolging van de Duitsers in Noord-Frankrijk, België en Nederland. De Cromwell deed opnieuw dienst in Korea en werd eind jaren vijftig uiteindelijk met pensioen gegaan. Het is interessant om op te merken dat de Leopard, de eerste naoorlogse tank van Duitsland, qua concept veel dichter bij de Cromwell stond dan bij de Tiger!

excl lijm en verf



Op de hoogte blijven van Nils Ester Modelshop Online?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de nieuwste
producten, het laatste nieuws en de scherpste aanbiedingen