Airfix

Airfix A12012 Blackburn Buccaneer S.2C/D 1:48

Airfix A12012 Blackburn Buccaneer S.2C/D 1:48

De Blackburn Buccaneer, een machtig marine-aanvalsvliegtuig dat zijn oorsprong vindt in de reactie van Groot-Brittannië op een grootschalig marine-expansieprogramma door de Sovjet-marine in de jaren vijftig en de introductie van hun Sverdlov Class Cruisers, werd ontworpen om uitzonderlijke prestaties op lage hoogte te leveren en het vermogen om deze nieuwe zeedreiging effectief te neutraliseren. Dit subsonische aanvalsvliegtuig moest opereren vanuit de relatief beperkte ruimte aan boord van een van de Britse vliegdekschepen en was het meest capabele vliegtuig in zijn soort ter wereld en een echte triomf voor de Britse luchtvaartindustrie - het was ook het zwaarste vliegtuig dat ooit door de Koninklijke Marine.

Om een ​​effectieve werking op zee mogelijk te maken, omvatte het ontwerp van de Buccaneers niet alleen de mogelijkheid om de vleugels in te klappen, maar konden ook de neus (radarbehuizing) en de achterste snelheidsrem respectievelijk worden teruggeklapt en opengespleten, wat een effectievere opslag van de drager mogelijk maakte , terwijl de aerodynamische integriteit van het vliegtuig behouden blijft. Toen hij in juli 1962 in dienst kwam bij de Royal Navy, waren er geen tweezits-trainerversies van de Buccaneer, dus hoewel de piloot het voordeel zou hebben gehad van verschillende vluchten als waarnemer op de achterbank in het nieuwe vliegtuig, zou zijn eerste vlucht als piloot daarom zijn zijn Buccaneer-solo. Gelukkig hebben de Blackburn-ontwerpers veel hi-tech geautomatiseerde functies in de ruime cockpit van de Buccaneer opgenomen, die allemaal bedoeld waren om de werkdruk van de piloot te verminderen.

Er is iets dat luchtvaartenthousiastelingen bijzonder fascinerend vinden aan de bediening van vliegtuigen op zee en de onverschrokken vliegers die vliegtuigen onder stoom vanaf de deinende dekken van vliegdekschepen vlogen, vooral toen de luchtvaart het jet-tijdperk inging. Het meedogenloze karakter van deze operaties dicteerde dat marinevliegtuigen extreem sterk moesten zijn, naast dat ze in staat moesten zijn om de missie uit te voeren waarvoor ze nodig waren, eigenschappen die de Blackburn Buccaneer in overvloed bezat. 

De introductie van de S.2-variant van het vliegtuig eind 1965 betekende een belangrijke upgrade van de capaciteiten van de Buccaneer, maar was gecentreerd rond de adoptie van een nieuwe krachtbron, de beroemde Rolls Royce Spey-turbofan. Met een grotere stuwkracht en een groter bereik, was de Buccaneer S.2 een nog capabeler marine-aanvalsvliegtuig en een die angst moet hebben gewekt in de harten van elke Sovjet-marinecommandant. Met zijn toegenomen vermogen was de S.2 nu in staat om terug te landen op zijn home carrier met één motor uitgeschakeld indien nodig, maar nog steeds met voldoende stuwkracht om weer veilig rond te vliegen, mocht het vliegtuig de vanghaak niet vatten.

De Buccaneers van No.800 Naval Air Squadron waren beroemd betrokken bij de vernietiging van de getroffen olietanker Torrey Canyon, voor Land's End in maart 1967, toen de regering probeerde een milieuramp te voorkomen door het schip open te breken en de ontvlambare lading te verbranden. Opererend vanuit RAF Brawdy, lieten acht Buccaneers van No.800 NAS 42.000 lbs brisante bommen op de tanker vallen, met een indrukwekkend slagingspercentage van 75%.

Artikellengte - zonder verpakking (cm)
40.2
Artikelhoogte - zonder verpakking (cm)
10.31
Artikelbreedte - zonder verpakking (cm)
28
Hoeveel stuks zitten er in de door de klant geopende doos?
288
Artikelschaal
1:48
Aantal Schema-opties
4
Vaardigheidsniveau
3
Spanwijdte (mm)
280

Excl lijm en verf

Airfix A12012 Blackburn Buccaneer S.2C/D 1:48



Op de hoogte blijven van Nils Ester Modelshop Online?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de nieuwste
producten, het laatste nieuws en de scherpste aanbiedingen