Airfix

Airfix A17001 Supermarine Spitfire Mk.IXc 1:24

Airfix A17001 Supermarine Spitfire Mk.IXc 1:24

Is er in de luchtvaartwereld een vliegtuig dat zelfs maar in de buurt kan komen van de iconische status die de Supermarine Spitfire geniet, een erfenis die vandaag de dag net zo sterk is als tijdens de oorlogsjaren? Een modern eendekker gevechtsvliegtuig dat op 5 maart 1936 zijn eerste vlucht maakte vanaf Eastleigh Aerodrome. De Spitfire zou zijn legendarische reputatie verdienen tijdens de Battle of Britain, toen de piloten van de Royal Air Force zich uitdagend verzetten tegen de overweldigende macht van de alles overwinnende Luftwaffe, een luchtvaartbaken van hoop voor een natie en haar mensen tijdens hun donkerste uur. 

Elegant en gracieus om naar te kijken, maskeerde het uiterlijk van de Spitfire het feit dat dit een dodelijk gevechtsvliegtuig was en een vliegtuig dat aanpasbaar genoeg was om gedurende de oorlogsjaren een bijna constante ontwikkeling te ondergaan, waardoor latere kenmerken van de jager snelheden van bijna 100 mph konden bereiken. sneller dan de eerste machines die in gebruik werden genomen. Met een servicecarrière die zich uitstrekte tot ver in de naoorlogse jaren, overleefde de Spitfire al zijn luchtvaarttijdgenoten en met meer dan 22.000 Spitfires van alle varianten (inclusief Seafires) die uiteindelijk werden gebouwd, zijn Spitfires nog steeds een regelmatig verschijnsel op Airshow-evenementen over de hele wereld. terwijl een steeds toenemend aantal gerestaureerde luchtwaardige vliegtuigen het blijvende Spitfire-verhaal blijven schrijven. Hoewel het prototype van de Spitfire meer dan 85 jaar geleden zijn eerste vlucht maakte,

De Spitfire Mk.IX-variant was misschien wel het belangrijkste kenmerk van Spitfire in de hele productierun en daarom is het enigszins verrassend om te horen dat het eigenlijk een noodoplossing was. Bij de aankomst van de nieuwe Focke Wulf 190-jager van de Luftwaffe boven het westelijk front in augustus 1941 werden RAF Spitfire Mk.V's die boven het Kanaal opereerden in steeds grotere aantallen het slachtoffer van de 'Butcher Bird' en er moest iets gebeuren. Er was een grote Spitfire-upgrade aan de gang, maar de Mk.VIII was nog ver weg, omdat productiefaciliteiten hun gereedschapsmallen voor het nieuwe vliegtuig voorbereidden, maar er was een tijdelijke oplossing. Een van de belangrijkste kenmerken van de nieuwe Spitfire was het gebruik van een krachtige nieuwe versie van de Rolls Royce Merlin-motor en er werd voorgesteld om deze nieuwe motor op een Spitfire Mk.

De eerste 100 Spitfire Mk.IX-jagers waren eigenlijk Mk.Vc-casco's die waren aangepast om de nieuwe Merlin 61 tweetraps supercharged-motor met twee snelheden te vervoeren. nieuwste 'F'-variant van de Messerschmitt Bf 109. In feite werd de nieuwe Spitfire als zo succesvol beschouwd dat dit de op een na zwaarst geproduceerde variant in de hele productierun zou worden en als het vliegtuig zou worden aangedreven door de in licentie gebouwde Packard Merlin 266 ( Spitfire Mk.XVI) overschaduwde zelfs de Mk.V in productieaantallen. Met verdere verfijning van de krachtbron tijdens de productielevensduur van deze variant, begonnen de eerste Mk.IX Spitfires zich vanaf juli 1942 bij RAF Squadrons aan te sluiten. met dit beroemde merkteken van Spitfire dat dienst doet na D-Day en tot in het naoorlogse tijdperk. De laatste door een Merlin-motor aangedreven variant van de Spitfire, deze 'noodstop-gap-jager' werd eigenlijk een soort luchtvaartklassieker.

Artikellengte (cm)
39.7
Artikelhoogte  (cm)
16.08
Artikelbreedte  (cm)
46,9
Hoeveel onderdelen zitten er in de doos?
433
Item schaal
1:24
Vaardigheidsniveau
4
Spanwijdte (mm) 469

excl lijm en verf



Op de hoogte blijven van Nils Ester Modelshop Online?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de nieuwste
producten, het laatste nieuws en de scherpste aanbiedingen