Airfix A17003 Messerschmitt Bf109G-5/G-6 1:24
-
€99,95
1-4 werkdagen
Deskundig advies & service
Bel 0512 37 09 15
De modelbouwwinkel van Noord Nederland
Airfix A17003 Messerschmitt Bf109G-5/G-6 1:24
Dit indrukwekkende model op schaal 1:24 wordt geleverd met uitgebreide bouwopties:
Het model kan met of zonder de volledig gedetailleerde DB605-motor worden gebouwd.
Motorkappen en oliekoeler kunnen in open of gesloten positie worden geplaatst
Keuze uit twee typen motorkappen (MTT en Erla)
De kap kan open of gesloten worden geplaatst (twee kaptypes inbegrepen)
Extra motor- en cockpitonderdelen inbegrepen voor G-5 (versie met drukcabine)
Optionele 300l brandstoftank en vleugelkanon "Gondels"
Rolroeren, liften en roer kunnen worden verplaatst om het model levendiger te maken.
De positie van de radiator en de vleugelkleppen kan worden aangepast
Veel optionele onderdelen die passen bij specifieke vliegtuigconstructies, zoals roerpedalen, vizieren, trimwielen, instrumentenpanelen, landingsgestelwielen/banden en windschermen
Gedetailleerde neusbewapening met machinegeweren, kanonsteunen en munitiekisten inbegrepen
Glijvormen worden gebruikt om fijne details op motorkappen, romp, uitlaten en kanonlopen vast te leggen
Geschiedenis :
De BF109, misschien wel het belangrijkste jachtvliegtuig van de Luftwaffe uit de Tweede Wereldoorlog, werd ontworpen door professor Willy Messerschmitt. Het prototype vloog voor het eerst in mei 1935. Nadat het een ontwerpwedstrijd had gewonnen van inzendingen van Arado, Heinkel en Focke-Wulf vanwege zijn hogere snelheid en betere wendbaarheid, werd het in 1937 in dienst genomen als de Bf109 A-0. De eerste versies werden gebruikt door het Condor Legioen tijdens de Spaanse Burgeroorlog en door de Luftwaffe tijdens de invasie van Polen.
De Bf109 E verscheen eind 1938 als de eerste grote update van het ontwerp. De Junkers Jumo 210-motor die in de eerdere versies werd gebruikt, werd vervangen door de grotere, krachtigere Daimler-Benz DB601. De extra warmteontwikkeling vereiste verbeterde radiatoren, die van de neus naar de aangepaste en versterkte vleugels werden verplaatst. De Bf109 E werd een symbool van de Luftwaffe in het luchtruim boven Engeland, waar hij luchtgevechten voerde met de Spitfires en Hurricanes van de RAF.
In 1940 werkten Messerschmitt-ingenieurs aan de Bf109 F, die was uitgerust met de DB601E-motor en sterk verbeterde aerodynamica. De vleugels werden kleiner en de nieuwe afgeronde vleugeltippen werden op alle daaropvolgende Bf109-varianten gebruikt. Het staartvlak werd opnieuw ontworpen om de steunpoten te verwijderen en de brandstofcapaciteit werd vergroot om het bereik te vergroten tot 1.060 meter (1.700 km). De Bf109 F werd in oktober 1940 in dienst genomen.
De DB605-motor werd ontwikkeld om gemakkelijker te produceren te zijn dan de complexe DB601E. Door de cilinderinhoud en compressieverhouding te vergroten, steeg het vermogen tot 1455 pk. De Bf109, uitgerust met deze motor, werd de Bf109 G "Gustav". De productie van de Bf109 G-1 met drukcabine begon in februari 1942, gevolgd door de Bf109 G-2 zonder drukcabine in mei 1942.
In februari 1943 werden de op de neus gemonteerde 7,92mm MG 17-kanonnen geüpgraded naar de 13mm MG 131, wat leidde tot de kenmerkende bolle motorkappen van de G-5 en G-6. De G-5 en G-6 waren de meest geproduceerde Bf109-varianten, met meer dan 12.000 geproduceerde exemplaren. De G-5 voor grote hoogte had een cockpit met drukcabine, een door de motor aangedreven compressor en een afgedichte cockpitkap.
De Bf109 G kon worden uitgerust met twee extra MG151/20-kanonnen in gondels onder de vleugels, evenals een brandstoftank van 300 liter, raketten en bommenrekken. Dankzij de tropische uitrusting kon de Bf109 G ook in de stoffige omstandigheden van Noord-Afrika worden ingezet.
De G-6 werd eerst gebruikt voor de JG 27, 51, 53 en 77 in het Middellandse Zeegebied en werd later gebruikt voor vele Luftwaffe-jachtvliegtuigen in West-Europa en aan het oostfront. De beste jachtpiloot, Erich Hartmann, behaalde naar eigen zeggen 352 luchtoverwinningen.
Artikellengte - zonder verpakking (cm)
37,8
Artikelbreedte - Zonder verpakking (cm)
41.4
Hoeveel stukken zitten er in de doos die de klant opent?
405
Aantal schema-opties 5
excl lijm en verf














