Airfix A04070 De Havilland Mosquito B.XV / B.35 / TT.35 1:72
-
€31,99
1-4 werkdagen
Deskundig advies & service
Bel 0512 37 09 15
De modelbouwwinkel van Noord Nederland
Airfix A04070 De Havilland Mosquito B.XV / B.35 / TT.35 1:72
Deze set op schaal 1:72 bestaat uit 182 onderdelen en introduceert 21 nieuw ontworpen onderdelen, waaronder:
Open en gesloten bolle bommenruimdeuren
4000 pond "Koekjes" bom,
Interieuronderdelen van het bommenruim,
Onderdelen en andere details van de sleeplier.
Markeringsopties voor 3 opvallende nieuwe ontwerpen die het verhaal vertellen van de veranderende rollen van de Mosquito aan het einde van de Tweede Wereldoorlog en in het naoorlogse tijdperk, waaronder de kleurrijke TT.35-variant voor het slepen van doelen, "TA719", die bewaard is gebleven.
Geschiedenis
Vanaf 1944 werd de De Havilland Mosquito B.XVI geleverd aan squadrons aan het front. De B.XVI was een doorontwikkeling van de eerdere B.IX-variant, maar met een nieuwe drukcabine, zodat het toestel op grote hoogte kon opereren.
Hoewel de B.XVI ongewapend was, kon hij een bomlading van 1360 kilo dragen. Kort na de start van de productie van de B.XVI werden er aanpassingen doorgevoerd aan de productielijn om een 'Cookie'- of blockbusterbom van 1800 kilo intern te kunnen vervoeren, een wapen met een verwoestende, vernietigende kracht.
Door de kracht van deze angstaanjagende wapens te combineren met de legendarische snelheid en bombardementsnauwkeurigheid die kenmerkend zijn voor Mosquito-operaties, kon Bomber Command de druk op de vijand hoog houden tot in de laatste fase van de Tweede Wereldoorlog.
Tegen die tijd, met zijn eerste testvlucht op 12 maart 1945, was de laatste bommenwerperversie van de Mosquito, de B.35, in een vergevorderd stadium van ontwikkeling. Aangedreven door de Merlin 113/114-motor, was de oorlog voorbij voordat de B.35 in dienst kwam. Het toestel maakte echter een lange carrière bij de RAF na de oorlog en bleef operationeel tot begin 1954.
Toen de RAF in mei 1951 de English Electric Canberra, een nieuwe straalaangedreven vervanger van de Mosquito, in gebruik nam, werd de Mosquito B.35 teruggedrongen tot frontlinie-operaties en bleven veel B.35's na de ombouw tot doelsleepboot nog in secundaire rollen opereren.
Deze ombouw werd uitgevoerd door Brooklands Aviation Ltd. in Northamptonshire en werd TT.35 genoemd. Deze toestellen bleven in dienst bij de Civilian Anti Aircraft Cooperation Units (CAACU) tot de laatste in mei 1963 uit dienst werd genomen. Het doelsleepsysteem van de TT.35 bestond uit een door de wind aangedreven ML Type G-lier met een 1800 meter lange, niet-draaiende stalen kabel die een stoffen doelsleeplijn sleepte.
Artikellengte - zonder verpakking (cm)
17.4
Artikelbreedte - Zonder verpakking (cm)
22.9
Hoeveel stukken zitten er in de doos die de klant opent?
182
excl lijm en verf


